SISTEM DE
TRANSPORT
(CĂILE
DE COMUNICAȚIE ȘI TRANSPORTURILE)
Caracteristici
generale :
- Europa este continental cel mai dens, extins și diversificat sistem de
transporturi (cuprinde o rețea diversificată și complementară de căi de
comunicație, mijloace variate de transport, o infrastructură diversificată).
- Particularitățile specific europene ale sistemelor de transport sunt
legate de :
* extinderea și
modelarea căilor de comunicație ;
* diversificarea și
complementarizarea rețelei de transporturi;
* creșterea traficului
și a vitezei de deplasare ;
Căile ferate și transporturile
feroviare – își au originea în
Europa , la începutul secolului al XIX – lea (prima cale ferată a fost
construită în Anglia);
Actualmente , Europa dispune de cea mai densă
rețea de căi ferate și cea mai electrificată .
Sistemul feroviar cuprinde :
- magistrale feroviare – traversează Europa pe
direcția vest – est , între Lisabona – Paris – Varșovia – Moscova sau leagă
marile orașe ;
- noduri feroviare complexe : Moscova , Paris ,
Berlin, Viena , Milano, București etc.; Se dezvoltă o nouă generație de
transporturi feroviare de mare viteză – TGV , cele mai noi fiind date în
folosință în 2007.
Căile rutiere și transporturile rutiere
Acest sistem deține primul loc la transportul
de personae și la volumul de produse transportate.Lungime totală este de peste
6,6 mil. Km, din care lungimea autostrăzilor depășește 4,4 mil. Km (sistemul de
autostrăzi este mai dezvoltat în Europa de Vest și în curs de amenajare în
Europa Estică și Centrală).
Căile rutiere sunt indegal distribuite fiind
legate de relief, climă , spațiile forestiere precum și de resursele fianciare.
Ele sunt completate de tuneluri (cele mai numeroase în Munții Alpi, între
Elveția și Italia, între Italia și Franța), terminale (Dover, Folkestone),
poduri (Oresund, cel mai lung pod din lume, între Danemarca și Suedia – aproape
8 km), linii ferry – car (Marea Nordului, Marea Baltică, Marea Adriatică).
Sistemul transporturilor fluvial
Completează rețeaua terestră de căi de comunicație.Cele
mai importante artere hidrografice navigabile sutn Rinul (locul I la trafic),
Dunărea , Volga , Sena, Tamisa , Elba, Vistula , Meuse, Weser, Nipru, Nistru,
Don.
Lungimea
rețelei de navigație fluvial este de circa 40 000 km, din care circa 13 700 km
sunt canale navigabile (care facilitează legătura între râuri), mai importante fiind cele din Olanda , Germania, Rusia, Polonia, Franța ,
Belarus , Belgia.
Principalele porturi
fluvial : pe Rin – Duisburg (loc I), Basel ,Rotterdam ; pe Dunăre – Viena,
Bratislava, Budapesta, Belgrad, Galați .
Importante rețele
navigabile au Franța, Olanda , Germania, Marea Britanie, Polonia ,Rusia .Astfel
că împreună cu partea asiatică are cea mai mare rețea navigabilă de pe glob.
Flote fluvial
importante dețin : Olanda , Germania , Rusia , Franța , Belgia.
Sistemul transporturilor maritime
După al Doilea Război Mondial înregistreză o
dezvoltare puternică : crește numărul și suprafața porturilor, cește traficul
de mărfuri ;
Tendințele
actuale vizează :
- modificarea structure mărfurilor transportate, prin extinderea spre
țările slab dezvoltate exporturilor d produse finite și agricole ;
- dezvoltarea integrării regionale prin circulația de vecinătate între
țările riverane la Marea Mediterană și cele de la Oceanul Atlantic; vizează în
principal Marea Mediterană , Oceanul Atlantic, Marea Baltică, Marea Nordului și
Marea Neagră .
Cele mai importante
flote comerciale au Franța, Germania , Italia, Rusia , Marea Britanie,
Norvegia, Olanda.
Principalele lorturi sunt
: Rotterdam, Anvers (porturi gigantic), Hamburg , Marsilia ,Le Havre, Londra,
Amsterdam (porturi foarte mari), Constanța , Sankt Petersburg, Odessa (porturi
mari).
Sistemul transporturilor aeriene
Europa se află pe locul II (după America de
Nord) la numărul de pasageri transportați și la traficul de mărfuri
(tone/km).La nivel mondia , Europa contribuie cu 10,3 % din numărul total de
pasageri.
Cea mai densă rețea a navigației aeriene se
află în vestul și central Europei.Marile aompanii aeriene sunt Lufthansa,
Alitalia , British Airways , Air France ș.a.
Cele mai mari aeroporturi sunt Heathrow
(Londra), Frankfurt am Main (Germania), Charles du Gaulle (Paris), Leonardo da
Vinci (Roma) iar cele mai numeroase aeroporturi sunt în Moscova, Londra și
Paris.
Sunt și aeroporturi specialziate : turistice (Bsrcelona, Palma de Mallorca,
Las Palmas), pentru rutele transpolare (Copenhaga, Reykjavik), pentru escale
tehnice (Shannon – Irlanda).
Trasporturile special
Sunt reprezentate de :
- conductele de petrol și gaze natural care traversează Rusia (cea mai
lungă rețea de conducte în Federațai Rusă) și Belarus spre Polonia , Germania,
Cehia, Slovacia, Ungaria, România ș.a.
- telecomunicațiile ;
- liniile de înaltă tensiune.
SCHIMBURILE COMERCIALE
Caracteristigi generale
:
- șase țări europene de numără
printer primele 10 țări exportatoare la nivel mondial : Germania – cel mai mare
exportator al lumii, deținând 1/10 din totalul comerțului mondial , Franța ,
Italia ,Mare Britanie, Olanda ,Belgia ;
- la importuri predomină, în general combustiblilii minerali și
minereurile la care se adaugă produsele agricole specific regiunilor tropicale
;
- din punct de vedere deficitar în țări precum Grecia, Spania ,
Portugalia ,Marea Britanie importurile depășesc exporturile. Țări cu balanță
excedentară : Germania , Olanda ,Danemarca , Suedia ș.a.
Țări cu mari cantități
de materii prime : Rusia – petrol, gaze natural, minereu de fier , Norvegia –
petrol ;
Europa este o regiune
importatoare de cărbuni (din America de Nord,Rusia), de petrol și gaze natural
(mai ales Europa de Vest), minereuri feroase și neferoase și principalul
emițător de produse industrial și finite.
SERVICIILE TURISTICE
Spațiul European atrage annual cel mai mare
număr de turiști și realizează cele mai mari venituri din turism.
La nivel de state, cele
mai importante activități de desfășoară în Franța , Spania , Italia, la care se
adaugă Germania, Marea Britanie , Austria, Grecia și țările mici ale Europei,
care au ca principal sursă de venituri turismul (San Marino Andorra,
Liechtenstein, Luxemburg).
Principalele tipuri de
turism practicate sunt :
* turismul balnear – maritime :
prezintă circa 75% din fluxurile anuale de turisti ; principalele zone
turistice sunt :
- litoralul
mediteranean cu cel mai mare lanț de stațiuni, grupate pe așa – numitele
„coaste” sau „riviere” : în Franța – Côte d`Azur (Nisa , Cannes) ; în Spania – Costa Brava (Barcelona) , Costa Blanca , Costa Dorada ; în Italia –
Riviera di Ponente , Riviera di Levante ; Turci cu Antalya ; Grecia cu Creta,
Rodos , Corfu.
- litoralul Mării Negre cu
stațiunile din Ucraina – Ialta, Rusia – Soci , Bulgaria – Varna , România –
Mamaia etc.
- litoralul atlantic cu stațiunile
din Marea Britanie – Whitby , Franța –Côte d`Argent , Spania – Saint Sebastian , Costa Verde , Portugalia etc.
- litoralul Mării
Nordului , Mării Baltice etc.
* turismul montan
și sporturi de iarnă : principalele stațiuni turistice :
- în Alpi : Chammonix – Franța ,
Innsbruk – Austria, Davos – Elveția etc.
- în Carpați : Poiana Brașov –
România, Zakopane – Polonia ș.a.
* turismul de cură
balneară : cu ape minerale și termale , stațiuni de nivel internațional :
Franța – Vichy , Germania – Baden Baden ; Italia –Acqui Terme ; România – Vatra
Dornei , Băile Herculane ;
* turism cultural
istoric dezvoltat mai ales în marile orașe muzeu : Paris , Londra , Roma ,
Berlin , Madrid , Barcelona , Lisabona , Veneția ș.a.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu