marți, 1 aprilie 2014

Bacalaureat 2014 - CĂILE DE COMUNICAȚIE ȘI TRANSPORTURILE



SISTEM DE TRANSPORT
(CĂILE DE COMUNICAȚIE ȘI TRANSPORTURILE)

Caracteristici generale :
- Europa este continental cel mai dens, extins și diversificat sistem de transporturi (cuprinde o rețea diversificată și complementară de căi de comunicație, mijloace variate de transport, o infrastructură diversificată).
- Particularitățile specific europene ale sistemelor de transport sunt legate de :
            * extinderea și modelarea căilor de comunicație ;
            * diversificarea și complementarizarea rețelei de transporturi;
            * creșterea traficului și a vitezei de deplasare ;


Căile ferate și transporturile feroviare – își au originea în Europa , la începutul secolului al XIX – lea (prima cale ferată a fost construită în Anglia);
Actualmente , Europa dispune de cea mai densă rețea de căi ferate și cea mai electrificată .
Sistemul feroviar cuprinde :
- magistrale feroviare – traversează Europa pe direcția vest – est , între Lisabona – Paris – Varșovia – Moscova sau leagă marile orașe ;
- noduri feroviare complexe : Moscova , Paris , Berlin, Viena , Milano, București etc.; Se dezvoltă o nouă generație de transporturi feroviare de mare viteză – TGV , cele mai noi fiind date în folosință în 2007.
 
Căile rutiere și transporturile rutiere
Acest sistem deține primul loc la transportul de personae și la volumul de produse transportate.Lungime totală este de peste 6,6 mil. Km, din care lungimea autostrăzilor depășește 4,4 mil. Km (sistemul de autostrăzi este mai dezvoltat în Europa de Vest și în curs de amenajare în Europa Estică și Centrală).
Căile rutiere sunt indegal distribuite fiind legate de relief, climă , spațiile forestiere precum și de resursele fianciare. Ele sunt completate de tuneluri (cele mai numeroase în Munții Alpi, între Elveția și Italia, între Italia și Franța), terminale (Dover, Folkestone), poduri (Oresund, cel mai lung pod din lume, între Danemarca și Suedia – aproape 8 km), linii ferry – car (Marea Nordului, Marea Baltică, Marea Adriatică).

Sistemul transporturilor fluvial
Completează rețeaua terestră de căi de comunicație.Cele mai importante artere hidrografice navigabile sutn Rinul (locul I la trafic), Dunărea , Volga , Sena, Tamisa , Elba, Vistula , Meuse, Weser, Nipru, Nistru, Don.
            Lungimea rețelei de navigație fluvial este de circa 40 000 km, din care circa 13 700 km sunt canale navigabile (care facilitează legătura între râuri), mai importante  fiind cele din  Olanda , Germania, Rusia, Polonia, Franța , Belarus , Belgia.
            Principalele porturi fluvial : pe Rin – Duisburg (loc I), Basel ,Rotterdam ; pe Dunăre – Viena, Bratislava, Budapesta, Belgrad, Galați .
            Importante rețele navigabile au Franța, Olanda , Germania, Marea Britanie, Polonia ,Rusia .Astfel că împreună cu partea asiatică are cea mai mare rețea navigabilă de pe glob.
            Flote fluvial importante dețin : Olanda , Germania , Rusia , Franța , Belgia.
 
Sistemul transporturilor maritime
După al Doilea Război Mondial înregistreză o dezvoltare puternică : crește numărul și suprafața porturilor, cește traficul de mărfuri ;
            Tendințele actuale vizează :
- modificarea structure mărfurilor transportate, prin extinderea spre țările slab   dezvoltate  exporturilor d produse finite și agricole ;
- dezvoltarea integrării regionale prin circulația de vecinătate între țările riverane la Marea Mediterană și cele de la Oceanul Atlantic; vizează în principal Marea Mediterană , Oceanul Atlantic, Marea Baltică, Marea Nordului și Marea Neagră .
            Cele mai importante flote comerciale au Franța, Germania , Italia, Rusia , Marea Britanie, Norvegia, Olanda.
            Principalele lorturi sunt : Rotterdam, Anvers (porturi gigantic), Hamburg , Marsilia ,Le Havre, Londra, Amsterdam (porturi foarte mari), Constanța , Sankt Petersburg, Odessa (porturi mari).

Sistemul transporturilor aeriene
Europa se află pe locul II (după America de Nord) la numărul de pasageri transportați și la traficul de mărfuri (tone/km).La nivel mondia , Europa contribuie cu 10,3 % din numărul total de pasageri.
Cea mai densă rețea a navigației aeriene se află în vestul și central Europei.Marile aompanii aeriene sunt Lufthansa, Alitalia , British Airways , Air France ș.a.
Cele mai mari aeroporturi sunt Heathrow (Londra), Frankfurt am Main (Germania), Charles du Gaulle (Paris), Leonardo da Vinci (Roma) iar cele mai numeroase aeroporturi sunt în Moscova, Londra și Paris.
Sunt și aeroporturi specialziate  : turistice (Bsrcelona, Palma de Mallorca, Las Palmas), pentru rutele transpolare (Copenhaga, Reykjavik), pentru escale tehnice (Shannon – Irlanda).

Trasporturile special
Sunt reprezentate de :
- conductele de petrol și gaze natural care traversează Rusia (cea mai lungă rețea de conducte în Federațai Rusă) și Belarus spre Polonia , Germania, Cehia, Slovacia, Ungaria, România ș.a.
- telecomunicațiile ;
- liniile de înaltă tensiune.

 
SCHIMBURILE COMERCIALE
            Caracteristigi generale :
-  șase țări europene de numără printer primele 10 țări exportatoare la nivel mondial : Germania – cel mai mare exportator al lumii, deținând 1/10 din totalul comerțului mondial , Franța , Italia ,Mare Britanie, Olanda ,Belgia ;
- la importuri predomină, în general combustiblilii minerali și minereurile la care se adaugă produsele agricole specific regiunilor tropicale ;
- din punct de vedere deficitar în țări precum Grecia, Spania , Portugalia ,Marea Britanie importurile depășesc exporturile. Țări cu balanță excedentară : Germania , Olanda ,Danemarca , Suedia ș.a.
            Țări cu mari cantități de materii prime : Rusia – petrol, gaze natural, minereu de fier , Norvegia – petrol ;
            Europa este o regiune importatoare de cărbuni (din America de Nord,Rusia), de petrol și gaze natural (mai ales Europa de Vest), minereuri feroase și neferoase și principalul emițător de produse industrial și finite.


SERVICIILE TURISTICE

            Spațiul European atrage annual cel mai mare număr de turiști și realizează cele mai mari venituri din turism.
            La nivel de state, cele mai importante activități de desfășoară în Franța , Spania , Italia, la care se adaugă Germania, Marea Britanie , Austria, Grecia și țările mici ale Europei, care au ca principal sursă de venituri turismul (San Marino Andorra, Liechtenstein, Luxemburg).
            Principalele tipuri de turism practicate sunt :
*  turismul balnear – maritime : prezintă circa 75% din fluxurile anuale de turisti ; principalele zone turistice sunt :
            - litoralul mediteranean cu cel mai mare lanț de stațiuni, grupate pe așa – numitele „coaste” sau „riviere” : în Franța – Côte d`Azur (Nisa , Cannes) ; în Spania – Costa Brava (Barcelona) , Costa Blanca , Costa Dorada ; în Italia – Riviera di Ponente , Riviera di Levante ; Turci cu Antalya ; Grecia cu Creta, Rodos , Corfu.
            - litoralul Mării Negre cu stațiunile din Ucraina – Ialta, Rusia – Soci , Bulgaria – Varna , România – Mamaia etc.
            - litoralul atlantic cu stațiunile din Marea Britanie – Whitby , Franța –Côte d`Argent , Spania – Saint Sebastian , Costa Verde , Portugalia etc.
            - litoralul Mării Nordului , Mării Baltice etc.
* turismul montan și sporturi de iarnă : principalele stațiuni turistice :
            - în Alpi : Chammonix – Franța , Innsbruk – Austria, Davos – Elveția etc.
            - în Carpați : Poiana Brașov – România, Zakopane – Polonia ș.a.
* turismul de cură balneară : cu ape minerale și termale , stațiuni de nivel internațional : Franța – Vichy , Germania – Baden Baden ; Italia –Acqui Terme ; România – Vatra Dornei , Băile Herculane ;
* turism cultural istoric dezvoltat mai ales în marile orașe muzeu : Paris , Londra , Roma , Berlin , Madrid , Barcelona , Lisabona , Veneția ș.a.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu