Republica Moldova
Așezarea : la est și nord –est de România,
fiind cel mai mic vecin al său (ca suprafață și populație), desfășurat între
Prut și Nistru;
Relieful:
dealuri
joase și câmpie, dezvoltate pe un fundament
precambrian, alcătuit din granite și gnaise, acoperit de o cuvertură de roci
sedimentare (calcare) ce prezintă la suprafață loess;
interfluvii
largi și netede, fragmentate de văi adânci, uneori cu
aspect de canion; structurile monoclinale au impus formare de cueste și
platouri structurale; pe calcare s-a dezvoltat un relief carstic;
Principalele unități de relief:
* Podișul Modovei
de Nord
* Podișul Moldovei
Centrale – altitudinea maximă din țară de 430 m;
* Podișul
Nistrului la est și nord- est;
* Câmpia Colinară
a Moldovei de Nord;
* Câmpia Moldovei
de Sud;
* Câmpia Nistrului
Inferior.
Clima: continentală cu foarte slabe
influențe oceanice ; precipitațiile sunt reduse de 450-550 mm/an;
Apele: râurile Prut (ce formează în totalitate granița dintre România și Republica
Moldova), Nistru; fluviul Dunărea (pe o lungime de 500m );
lacurile de acumulare Stânca Costești
pe Prut și Dubăsari pe Nistru;
Vegetația : stepă și silvostepă în S ; păduri
de foioase în centru și N; pădurile au fost intens defrișate, iar stepa
înlocuită de culturi agricole;
Solurile: cernoziomuri, foarte fertile.
Populația:
-
circa 4 mil. locuitori;
-
sporul natural foarte ridicat din ultimele 5 decenii a scăzut puternic în
prezent;
-
densitatea populației ridicată, depășind media Europei;
-
pondere foarte mică a populației urbane (sub 40%);
Orașele: Chișinău, Tiraspol, Bălți, Tighina, Soroca, Cahul etc.
Economia: caracter agrar, fiind putenic marcată de modelul sovietic:
- agricultura – viță de vie, pomi
fructifer, cerele, palnte tehnice (floarea soarelui, tutun);
- resursele naturale – puține : roci de
construcție, cărbuni inferiori;
- industria – slab dezvoltată; ramurile mai importante sunt industria alimentară,
textilă, constructoare de mașini.
Legăturile dintre România și
Republica Moldova se realizează prin punctele de frontieră
Ungheni și Galați – feroviare, Albița – rutier.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu