Sisteme de
Transport ( Căile de Comunicaţie şi Transporturile )
Caracteristici generale :
-
Reţea
diversificată de căi de comunicaţie şi mijloace de transport , predominând
traficul auto şi ferofviara ( aproape 100% pentru călători şi circa 93% pentru
mărfuri ) ;
-
Areterele/magistralele
feroviare şi rutiere au , în general , trasee parelele , punctele de fortiera
commune sau apropiate ; unele se înscriu în coridoare europene de transport ;
-
Distribuţia
reţelei feroviare şi rutiere este impusă de dispunerea arcului carpatic pe lângă
celelate unităţi de relief , de reţeaua hidrografică , de poziţia capitalei în
partea central-sudica a ţării ;
Căile ferate şi transporturile feroviare :
-
Reţeaua
feroviară are o lungime de peste 11.000 km , din care 3950 km ( 35,9% ) este
electrificata ;
-
Densitatea
rtelei feroviare este mică în judeţul Tulcea şi foarte mare în Ilfov ;
-
Reţeaua
feroviară are o dispunere concentric , după dispunerea generală a arcului
carpatic şi radiara , pe văile transfersale ; prezintă doară inele la
interiorul şi exteriorul arcului , legate prin 10 sectoare
transversal/transcarpatice ;
-
Reţeaua
feroviară este organizate pe 9 magistrale , din care 5 se înscriu în principalele
coridoare feroviare europene ( Bucureşti – Timişoara , Bucureşti – Arad ,
Bucureşti – Suceava , Bucresti – Iaşi , Bucureşti – Giurgiu )
Magistrale feroviare :
-
M1:
Bucureşti – Timişoara cu două puncte de frontier , la Moraviţa şi Jimbolia ;
-
M2:
Bucuresti – Arad – Curtici , cu legătura spre Europa Centrală şi Vestică ;
-
M3:
Bucuresti – Oradea – Episcopia Bihorului , cu legătura spre Europa Centrală ;
-
M4:
Bucureşti – Satu Mare cu punct de frontier mai apropiat de Halmeu ;
-
M5:
Bucuresti – Suceava – Vicsani cu legătura spre Ucraina şi Polonia ;
-
M6:
Bucuresti – Iaşi – Ungheni cu legătura spre Republica Moldova , Ucraina , Rusia
;
-
M7:
Bucuresti – Galaţi ;
-
M8:
Bucuresti – Constantă – Mangalia ;
-
M9:
Bucuresti – Giurgiu cu legătura peste Dunăre cu Bulgaria , Turcia , Orientul
Apropiat
Noduri feroviare : Bucuresti ( principalul ) , Ploieşti
, Braşov , Timişoara , Arad , Simeria , Teiuş , Paşcani , Făurei , Filiaşi etc.
Puncte de frontieră:
-
Spre
Bulgaria : Negru Voda , Giurgiu ;
-
Spre
Serbia : Moraviţa , Jimbolia ;
-
Spre
Ungaria : Curtici , Episcopia Bihorului , Valea lui Mihai , Cărei ;
-
Spre
Ucraina : Halmeu , Viesani ;
-
Spre
Republica Moldova : Ungheni ;
Căile rutiere şi transporturile rutiere
-
Lungimea
reţelei rutiere depăşeşte 79.500 km , din care modernizate peste 25,3% ;
-
Pătrund
în zone mai greu accesibile ;
-
Dispunerea
generală a reţelei este concentric ;
-
Pentru
îmbunătăţirea confortului şi siguranţei traficului s-au luat măsuri de întreţinere
şi reparaţii , mai ales la drumurile europene ;
-
Pentru
următori anii se prefigurează extinderea reţelei de autostrăzi la peste 1300 km
;
Reţeaua rutiere cuprinde în prezent :
-
Autostrăzi
: Bucuresti – Piteşti ( 96 km )
-
Drumuri
europene ce trec prin ţara noastră , trei din ele înscriindu-se în rute internaţional
importante ( E60 , E60 , E85 ) ;
-
E60
– din Europa Vestică şi Centrala ;
-
E70
– din Europa Sudică ;
-
E85
– din Polonia , Ucraina ;
-
E68
– din Europa Central- Sudică ;
-
E81
– din Europa Central-Sudica ;
-
E79
– din Europa Centrală ;
-
E87
– Tulcea – Constantă – Vama Veche spre Bulgaria ;
Căile şi transporturile fluviale
Dunărea – traversează Europa pe direcţia NV-SE , prin
Canalul Rin-Main-Dunare se asigură legătura între cel mai mare port al Europei
– Rotterdam şi cel mai mare port al Marii Negre – Constanţa .
Canalul Dunăre – Marea Neagră dat în folosinţă în
1984 prezintă statut de apă naţională , se desfăşoară între Cernavoda şi Agigea
, reduce distant de transport pea pa între cele două localităţi cu circa 400 km
.
Canalul Bega – realizat prin îndiguirea şi
canalizarea raului Bega , în sectorul său de câmpie , pe o lungime de 114 km ,
din care 40 km pe teritoriul României .
Timişoara este singurul port fluvial intern
Căile şi transporturile maritime
-
Porturi
maritime : Constantă – cel mai mare ,
permite un trafic annual de mărfuri de peste 240 mil. Tone , având o capacitate
portuară de 40-50 mil tone/an , ocupa locul IV în Europa , este cele mai mare port al Marii Negre . Folta comercială a României dispunea în
2006 de 12 nave .
Liniile şi transporturile aeriene
-
România
este o ţară cu vechi tradiţii , în perioada 1945-1989 s-a realize un system
aerian propriu de transport , după 1997 s-a redus numărul de nave şi de locuri
;
-
În
ultimii ani numărul de pasageri a crescut , numărul aeronavelor de transport a
scăzut ;
-
Principală
companie aerianta este Tarom ;
-
În
prezent există 17 aeroporturi ;
-
Principalul
centru aviatic este Bucureşti cu două aeroporturi Băneasa şi Otopeni ;
-
Cel
mai Nordic aeroport Satu Mare
Alte tipuri de trasnsport
-
Transporturile
multimodale – care combina mai multe tipuri de mijloace de transport ;
-
Transporturile
special – transportul prin conducte , oleoducte ( petrol , gaz ) ;
-
Transportul
prin cablu ;
-
Telecomunicaţiile
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu