duminică, 9 martie 2014

Bacalaureat 2014 - Sisteme de Transport ( Căile de Comunicaţie şi Transporturile )

Sisteme de Transport ( Căile de Comunicaţie şi Transporturile )
             

Caracteristici generale :
-          Reţea diversificată de căi de comunicaţie şi mijloace de transport , predominând traficul auto şi ferofviara ( aproape 100% pentru călători şi circa 93% pentru mărfuri ) ;
-          Areterele/magistralele feroviare şi rutiere au , în general , trasee parelele , punctele de fortiera commune sau apropiate ; unele se înscriu în coridoare europene de transport ;
-          Distribuţia reţelei feroviare şi rutiere este impusă de dispunerea arcului carpatic pe lângă celelate unităţi de relief , de reţeaua hidrografică , de poziţia capitalei în partea central-sudica a ţării ;

Căile ferate şi transporturile feroviare :
-          Reţeaua feroviară are o lungime de peste 11.000 km , din care 3950 km ( 35,9% ) este electrificata ;
-          Densitatea rtelei feroviare este mică în judeţul Tulcea şi foarte mare în Ilfov ;
-          Reţeaua feroviară are o dispunere concentric , după dispunerea generală a arcului carpatic şi radiara , pe văile transfersale ; prezintă doară inele la interiorul şi exteriorul arcului , legate prin 10 sectoare transversal/transcarpatice ;
-          Reţeaua feroviară este organizate pe 9 magistrale , din care 5 se înscriu în principalele coridoare feroviare europene ( Bucureşti – Timişoara , Bucureşti – Arad , Bucureşti – Suceava , Bucresti – Iaşi , Bucureşti – Giurgiu )

Magistrale feroviare :
-          M1: Bucureşti – Timişoara cu două puncte de frontier , la Moraviţa şi Jimbolia ;
-          M2: Bucuresti – Arad – Curtici , cu legătura spre Europa Centrală şi Vestică ;
-          M3: Bucuresti – Oradea – Episcopia Bihorului , cu legătura spre Europa Centrală ;
-          M4: Bucureşti – Satu Mare cu punct de frontier mai apropiat de Halmeu ;
-          M5: Bucuresti – Suceava – Vicsani cu legătura spre Ucraina şi Polonia ;
-          M6: Bucuresti – Iaşi – Ungheni cu legătura spre Republica Moldova , Ucraina , Rusia ;
-          M7: Bucuresti – Galaţi ;
-          M8: Bucuresti – Constantă – Mangalia ;
-          M9: Bucuresti – Giurgiu cu legătura peste Dunăre cu Bulgaria , Turcia , Orientul Apropiat

Noduri feroviare : Bucuresti ( principalul ) , Ploieşti , Braşov , Timişoara , Arad , Simeria , Teiuş , Paşcani , Făurei , Filiaşi etc.

Puncte de frontieră:
-          Spre Bulgaria : Negru Voda , Giurgiu ;
-          Spre Serbia : Moraviţa , Jimbolia ;
-          Spre Ungaria : Curtici , Episcopia Bihorului , Valea lui Mihai , Cărei ;
-          Spre Ucraina : Halmeu , Viesani ;
-          Spre Republica Moldova : Ungheni ;

Căile rutiere şi transporturile rutiere
-          Lungimea reţelei rutiere depăşeşte 79.500 km , din care modernizate peste 25,3% ;
-          Pătrund în zone mai greu accesibile ;
-          Dispunerea generală a reţelei este concentric ;
-          Pentru îmbunătăţirea confortului şi siguranţei traficului s-au luat măsuri de întreţinere şi reparaţii , mai ales la drumurile europene ;
-          Pentru următori anii se prefigurează extinderea reţelei de autostrăzi la peste 1300 km ;

Reţeaua rutiere cuprinde în prezent :
-          Autostrăzi : Bucuresti – Piteşti ( 96 km )
-          Drumuri europene ce trec prin ţara noastră , trei din ele înscriindu-se în rute internaţional importante ( E60 , E60 , E85 ) ;
-          E60 – din Europa Vestică şi Centrala ;
-          E70 – din Europa Sudică ;
-          E85 – din Polonia , Ucraina ;
-          E68 – din Europa Central- Sudică ;
-          E81 – din Europa Central-Sudica ;
-          E79 – din Europa Centrală ;
-          E87 – Tulcea – Constantă – Vama Veche spre Bulgaria ;

Căile şi transporturile fluviale

Dunărea – traversează Europa pe direcţia NV-SE , prin Canalul Rin-Main-Dunare se asigură legătura între cel mai mare port al Europei – Rotterdam şi cel mai mare port al Marii Negre – Constanţa .
Canalul Dunăre – Marea Neagră dat în folosinţă în 1984 prezintă statut de apă naţională , se desfăşoară între Cernavoda şi Agigea , reduce distant de transport pea pa între cele două localităţi cu circa 400 km .
Canalul Bega – realizat prin îndiguirea şi canalizarea raului Bega , în sectorul său de câmpie , pe o lungime de 114 km , din care 40 km pe teritoriul României .
Timişoara este singurul port fluvial intern

Căile şi transporturile maritime
-          Porturi maritime :  Constantă – cel mai mare , permite un trafic annual de mărfuri de peste 240 mil. Tone , având o capacitate portuară de 40-50 mil tone/an , ocupa locul IV în Europa  , este cele mai mare port al Marii Negre  . Folta comercială a României dispunea în 2006 de 12 nave .

Liniile şi transporturile aeriene
-          România este o ţară cu vechi tradiţii , în perioada 1945-1989 s-a realize un system aerian propriu de transport , după 1997 s-a redus numărul de nave şi de locuri ;
-          În ultimii ani numărul de pasageri a crescut , numărul aeronavelor de transport a scăzut ;
-          Principală companie aerianta este Tarom ;
-          În prezent există 17 aeroporturi ;
-          Principalul centru aviatic este Bucureşti cu două aeroporturi Băneasa şi Otopeni ;
-          Cel mai Nordic aeroport Satu Mare

Alte tipuri de trasnsport
-          Transporturile multimodale – care combina mai multe tipuri de mijloace de transport ;
-          Transporturile special – transportul prin conducte , oleoducte ( petrol , gaz ) ;
-          Transportul prin cablu ;
-          Telecomunicaţiile 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu