Să fie oare
disprețul nostru față de cultură o grea și nefastă moștenire
străveche nu știu, cert este însă că avem un „talent ” în
a disprețui oamenii cu adevărat valoroși.
Constantin
Brâncuși sculptor român cu o serie de contribuții remarcante
pentru înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura,
contemporană, pară să fie un exemplu elocvent pentru crasa
nepăsare de care dăm dovadă cu orice ocazie.
Venerat de francezi
și de americani, Brâncuși se dezvoltă profesional departe de
locurile natale. „Coloana fără sfârșit” , „ Masa
tăcerii”, „ Aleea scaunelor”, „ Poarta
sărutului” sunt doar câteva dintre operele de neegalat ale
artistului român , ce pot fi vizitate astăzi sub Ansamblul
sculptural Constantin Brâncuși din Târgu Jiu.
Creațiile sale se
remarcă atât printr-o eleganța neasteptată a formelor - dată
fiind materia primă din care acestea au luat ființă – ce combină
cu succes simplitatea artei populare românești cu rafinamentul
parizian.
Uimitor este
mesajul acestora, element de contradicție pentru mulți critici.
Dacă pentru unii „ masa tăcerii” nu pare să reflecte ceva
anume, în viziunea lui Brâncuși acest element constituie un
simbol al reunirii familiei şi al meditaţiei .
O altă parte
considerabilă dintre creațiile marelui sculptor i-au revenit
statului francez , după ce în anul 1957 statul român a
refuzat să primească moștenirea lăsată prin testament de către
Brâncuși – atelierul său parizian – considerându-l pe artist
un reprezentant al burgheziei decadente.
„Am șlefuit materia pentru a afla linia continuă. Și când
am constatat că n-o pot afla, m-am oprit; parcă cineva nevăzut
mi-a dat peste mâini. - Constantin Brâncuși”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu